Interview Edwin – Case: Hellings Machinebouw
Hard werken en zorgen dat de klant tevreden is en blijft. Hellings Machinebouw is zeker niet het enige bedrijf dat met grote inzet ín het bedrijf werkt. De ambities rijken verder en zo kwam Hellings bij Putmans terecht, om samen een weg te banen naar een meer ontwikkelingsgerichte organisatie.
Over Hellings
Hellings Machinebouw uit Nijnsel (Sint-Oedenrode) is een ervaren machinebouwer en wereldwijd actief in de voedingsmiddelenindustrie. Met zo’n 75 man personeel ontwikkelen ze innovatieve transportsystemen en machines voor het produceren en verpakken van voedingsmiddelen. Engineering en productie, maar ook het assembleren en inbedrijfstellen gebeurt allemaal door eigen mensen van Hellings. Innovatie, gedrevenheid en collegialiteit kenmerken het bedrijf. Veel harde werkers en veel verschillende disciplines. Iets om trots op te zijn én iets om rekening mee te houden op de weg naar een veranderende organisatie.
De eerste stap
Hellings is al langer klant bij Putmans Next Level op HR vlak. Door het Factor Arbeid abonnement, kan de HR-medewerker van Hellings gemakkelijk vragen stellen en hulptroepen inschakelen bij Putmans Next Level. Daarnaast heeft één van de directeuren van Hellings onze Ondernemer Academy gevolgd. Daarbij volgt een groep ondernemers een aantal workshops met verschillende thema’s rondom de ontwikkelingsgerichte organisatie. Een bak inspiratie en kennis om niet alleen ín je bedrijf te werken, maar ook áán de organisatie te blijven werken. Het werkte als een ware eye-opener voor de directie van Hellings, want al snel kwam de vraag om de verkregen inzichten ook bij de leidinggevenden neer te leggen. De eerste stap naar een ontwikkelingsgerichte organisatie was gezet.
Waarom veranderen?
Tijdens onze Ondernemer Academy maken we ondernemers bewust van het feit dat verandering nog de enige constante factor is en dat het dus wenselijk is om te bouwen aan een wendbare organisatie. Tot op de dag van vandaag zijn veel bedrijven nog onder de traditionele organisaties te scharen. Braaf werken op je eigen afdeling met op iedere afdeling een leidinggevende die eens per jaar ieders werkzaamheden en functioneren onderwerpt aan een kritische blik tijdens een beoordelingsgesprek. Flauw gezegd, maar in praktijk toch wel vaak de waarheid. Om mee te gaan met de tijd en behoeftes van nu, moet het anders. Het is van belang om te investeren in persoonlijke ontwikkeling van alle mensen op de werkvloer, zodat zij als vanzelf bijdragen aan de gewenste blijvende ontwikkeling van de organisatie.
Onze opzet
Met onze kennis en visie op de ontwikkelingsgerichte organisatie, schreven we de Ondernemer Academy om naar een Leiderschap Academy. Het resultaat: een inhouse cursus bomvol kennis verdeeld over acht workshops. Alle leidinggevenden binnen Hellings mochten de cursus volgen en deden dat ook met veel interesse. Voorafgaand aan de workshops heeft iedere deelnemer een Talenten Motivatie Analyse gemaakt, om in beeld te brengen wat de persoonlijke behoeftes en natuurlijke vaardigheden zijn en waar zal iemand harder z’n best voor moet doen. Tijdens de intake hebben we dit besproken, zodat alle deelnemers hun eigen sterktes en zwaktes inzichtelijk hadden voor de start.
De toekomst gaat het uitwijzen
Het doel van de Leiderschap Academy was het veranderen van de stijl van leidinggeven en aansturen. De continue dialoog met mensen moet ervoor zorgen dat de organisatie blijft veranderen en dus kan inspelen op behoeftes van medewerkers, klanten, leveranciers en de algemene markt. Het gesprek moet gaan over persoonlijke ontwikkeling en de ontwikkeling van de organisatie. Marco, medewerker van Hellings Machinebouw: ‘Door de trainingen hebben we veel praktische informatie gekregen waarmee we de nodige transitie van onze organisatie meer handen en voeten kunnen geven. Het is erg leerzaam en geeft je energie om echt door te pakken.’
Verandering is niet makkelijk
Je manier van aansturen veranderen roept vragen op. Je moet nieuwe stappen zetten en wellicht ook dingen doen die niet helemaal in je comfortzone liggen. Het is niet makkelijk maar wel krachtig om hulp in te schakelen. De medewerkers van Hellings deden het stuk voor stuk. Ze stelden zich open voor het onbekende, vragen elkaar om hulp en zijn niet bang voor verandering. We kregen dan ook zeer positieve reacties na het afronden van de Leiderschap Academy.
De grote valkuil van de komende periode is om terug te vallen in de waan van de dag. Tijdens de Leiderschap Academy werd deze valkuil beter zichtbaar en dus is iedereen zich er nóg bewuster van dat het belangrijk blijft om aan de organisatie te werken. Volgens deelnemer Coen komt het wel goed: ‘Met behulp van verschillende theorieën en praktijkvoorbeelden heeft Putmans mij laten inzien hoe ik mijn team op een betere manier kan coachen. De kunst is altijd om hetgeen je leert in een training te blijven gebruiken, maar Putmans heeft het voor elkaar dat we bewust en onbewust de geleerde technieken toepassen.’ Aan het einde van het jaar wordt de balans opgemaakt. Wij hebben er alle vertrouwen in!